Засвідчуємо Вам свою повагу та запевнення у підтримці з питань підвищення

якості освітніх і управлінських процесів закладу.

Державної служби якості освіти у Сумській області пропонує Вам:

• постійну взаємодію-консультування для ефективного прийняття управлінських рішень, вирішення проблемних питань тощо;
• оперативне ознайомлення зі змінами в освітньому законодавстві на інформаційних ресурсах управління Служби

https://www.facebook.com/SumySQEua

https://www.youtube.com/channel/UCFE79MN0tYPp0n6JyHNznbw

https://t.me/+pBgbN5GOZu8wYWUy

• можливість підвищувати професійну компетентність шляхом участі у офлайн- та онлайн-заходах (семінарах, вебінарах, круглих столах,конференціях тощо);
• платформу для професійного обговорення важливих питань діяльності закладів загальної середньої освіти з колегами-управлінцями та напрацювання пропозицій для удосконалення нормативно-правових документів;
• можливість представлення кращих управлінських практик, обміну передовим досвідом тощо.

З усіх цих питань ви можете звернутись до Вашого консультанта з числа працівників управління Державної служби якості освіти у Сумській області

/Files/images/Експертка.jpg

Про реєстрацію вчителів математики та української мови для проходження сертифікації

Вже за 2 тижні починається реєстрація вчителів математики та української мови і літератури для проходження сертифікації. Реєстрація триватиме упродовж 01–11 серпня (повна інформація про реєстрацію тут: https://testportal.gov.ua/protsedura-reyestratsiyi/ ) Цього року взяти участь в сертифікації можуть вчителі математики та української мови і літератури, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту на першому циклі базової загальної середньої освіти. Згідно з наказом МОН від 16.01.23 № 35 «Про деякі питання проведення сертифікації педагогічних працівників у 2023 році»

Тож, звертаємо Вашу увагу на окремі важливі моменти реєстрації на участь у сертифікації учителів математики та української мови і літератури та просимо довести цю інформацію до педагогічних працівників закладу.

Щоб успішно зареєструватися для участі в пілотній сертифікації педагогічних працівників, потрібно виконати низку послідовних дій.

1. Ознайомитися з Положенням про сертифікацію педагогічних працівників.

2. Підготувати необхідні документи: - копію паспорта громадянина України, а в разі його відсутності — іншого документа, що посвідчує особу; - копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера фізичної особи- платника податків або картки платника податків (для особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, - копію сторінки паспорта громадянина України, на якій зроблено відмітку з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які отримали паспорт громадянина України у формі картки); - довідку із закладу освіти, в якому працює педагогічний працівник.

3. Створити й оформити реєстраційну картку-заяву, скориставшись спеціальним сервісом. Увага! Просимо учителів не створювати реєстраційної картки, якщо вони не планують брати участь у сертифікації або не планують завершити процедуру реєстрації надсиланням документів до відповідного регіонального центру оцінювання якості освіти.

Наголошуємо, що за підсумками розгляду довідок із закладу освіти, наданих педагогічними працівниками, які реєструються:

1) МОЖЕ БУТИ ЗАРЕЄСТРОВАНИМ педагогічний працівник, у якого в довідці зазначено, що за ОСНОВНИМ місцем роботи він працює УЧИТЕЛЕМ за фахом або «Українська мова і література», або «Українська мова», або «Українська література», − за умови, що він має 2 роки педагогічного стажу та забезпечує реалізацію Державного стандарту на першому циклі базової середньої освіти з відповідного навчального предмета (української мови та/АБО української літератури ЧИ інтегрованого курсу мовно-літературної галузі);

2) БУДЕ ВІДМОВЛЕНО в реєстрації для участі в сертифікації: - учителю, який НЕ забезпечує реалізації Державного стандарту на першому циклі базової середньої освіти із жодного з відповідних навчальних предметів; - учителю, який працює в закладі освіти за фахом «Математика», «Українська мова і література», «Української мова», «Українська література» ЗА СУМІСНИЦТВОМ ЧИ СУМІЩЕННЯМ, зокрема керівнику закладу освіти чи філії або його заступнику тощо, навіть якщо він має педагогічне навантаження щодо забезпечення реалізації Державного стандарту на першому циклі базової середньої освіти.

Реєстрація вчителів математики та української мови і літератури триватиме упродовж 01–11 серпня: - основний етап (01–07 серпня) – у межах граничної кількості для кожного регіону; - додатковий етап (07–11 серпня) – у межах загальної граничної кількості. Реєстрацію для проходження сертифікації буде припинено достроково якщо: - 500 вчителів математики сформують картки-заяви; - 500 вчителів з української мови і літератури сформують картки-заяви. Запевняємо Вас, що учителі-учасники сертифікації отримають підтримку та постійний комунікаційний зв'язок фахівців управління Державної служби якості освіти у Сумській області.

Про вивчення питання щодо організації освітнього процесу з навчального предмету «Захист України» у закладах загальної середньої освіти

Відповідно до Плану роботи Державної служби якості освіти України та Плану роботу управління Державної служби якості освіти у Сумській області на 2023 рік, затвердженого Головою Державної служби якості освіти України 13.01.2023 року, у період з 20 березня до 07 квітня 2023 року в закладах загальної середньої освіти Сумської області здійснюватиметься вивчення питання щодо організації освітнього процесу з навчального предмету «Захист України». Проведення моніторингового дослідження передбачає вивчення стану організації викладання навчального предмету «Захист України» з відвідуванням, відповідно до вибірки, закладів загальної середньої освіти, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти, опитування керівників закладів освіти.

До уваги керівників закладів освіти Сумщини!

Державною службою якості освіти України спільно із проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) планується проведення онлайн – навчання для керівників Сумської області «КУРС ДЛЯ ДИРЕКТОРІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ».

Термін навчання: 02-05 травня 2023 року

Запрошуємо керівників пройти навчання з даного курсу!

Просимо заповнювати форму на участь лише за можливості приєднатися до всіх зустрічей , які будуть організовані під час навчання. В разі настання повітряної тривоги під час навчання, тренером будуть оговорені окремі умови.

Для подачі заявки на участь у програмі просимо заповнити гугл форму. Кількість учасників обмежена, тому під час відбору на програму буде приділена особлива увага мотивації учасників.

Інформація про подальшу участь буде відправлена на зазначену в анкеті пошту (перевіряйте також спам і інші папки).

Реєстрація відкрита до 22 березня включно :

Щодо всіх додаткових питань просимо звертатися за поштою sumy.sge.gov@gmail.com

До зустрічі! УВАГА!!!!!! Кількість місць для області обмежена!!! У разі перевищення ліміту реєстрація буде закрита достроково.

Важливо: реєструючись, вказуйте коректну е-адресу. Просимо також перевіряти розділи «Спам» та «Реклама», адже іноді посилання на вебінар потрапляють саме туди.

23 березня 2023 року о 14 .00 планується проведення онлайн-семінару «Як директорові школи підготуватися до самооцінювання управлінських процесів»

Учасники:представники Державної служби якості освіти України та її територіальних органів у Полтавській, Сумській, Київській, Харківській, Чернігівській областях, директори/заступники директорів, завідуючі філій закладів загальної середньої освіти, директори/консультанти центрів професійного розвитку педагогічних працівників Полтавської, Сумської, Київської, Харківської, Чернігівської областей.

Спікер: Олена СВЯТЕНКО, заступниця директора департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти України Тема: Документальний супровід освітніх і управлінських процесів у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану.

Якщо бажаєте взяти участь, зареєструйтесь до 17 березня 2023 року до 14.00.

https://forms.gle/RviuQ2phJEkqkaax7

УВАГА!!!!!!Кількість місць для області обмежена (200 осіб)!!! У разі перевищення ліміту реєстрація буде закрита достроково.

Запрошуємо вас переглянути вебінар "Навчання української мови в контексті пріоритетних компетентностей: 6 клас"

Спікери вебінару - Олена Семеног, Олеся Калинич, Тетяна Дятленко, Валентина Волницька, Михайло Білясник. Авторський колектив поділиться досвідом пілотування і створення підручника "Українська мова" для учнів 6 класу НУШ в об"єктиві ключових компетентностей та наскрізних умінь культуромовних особистостей.

Посилання на відео: https://youtu.be/ltsNdJzlV98

Про презентацію інформаційно- аналітичної системи EvaluEd

23 листопада 2022 року відбудеться презентація інформаційно-аналітичної системи EvaluEd. У ході презентації буде представлено можливості використання системи під час проведення інституційного аудиту, самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладів освіти, збору інформації та побудови аналітичних звітів щодо реалізації якісної освіти в державі, регіонах та кожній конкретній школі. Запрошуємо взяти участь у презентації. Онлайн-трансляція відбудеться об 11:00 на YouTube каналі Служби за посиланням https://cutt.ly/VMnL7my

Місячне навчання для класних керівників

Запрошуємо Вас на програму підвищення кваліфікації для класних керівників учнів середньої та старшої школи «Вчитель – зона безпеки дитини» від освітнього проєкту #stop_sexтинг за підтримки Державної служби якості освіти України та Управління Державної служби якості освіти Сумської області.

Запрошуємо Вас взяти участь в освітній програмі, яка охоплює 4 онлайн практикуми, присвячені наступним темам:

1 тема – “Вчитель у ресурсі: підтримка себе, дітей та батьків”

Як підтримати себе та свою родину в ресурсному стані під час війни, як змінити формат роботи вчителя аби бути надійною підтримкою для дітей та батьків. Що має змінити вчитель у навчальному процесі під час війни. Як підтримати дітей та батьків. Як виявити прикмети глибинної психологічної травми в учнів та необхідності спеціалізованої допомоги. Порядок та рекомендації щодо повідомлення батькам та спеціалізованим службам. Перелік ресурсів допомоги для батьків.

2 тема – “Фізична безпека дитини під час війни. Що мають знати діти?”

Актуальні ризики, практичні вправи для дітей різних вікових категорій.

3 тема – “Інтернет безпека дітей під час воєнного стану”

Протидія втягуванню дітей у протиправну діяльність через інтернет, сексуальному насильству та експлуатації, дезінформації. Практичні вправи для дітей різних вікових категорій.

4 тема - “Інтернет безпека дітей під час воєнного стану. Частина друга"

Що чекає на дітей онлайн. Поради для онлайн навчання вчителів. Екранний час. Онлайн репутація та конкретні дії, щодо захисту себе та учнів онлайн.

Тривалість програми – 1 місяць, що охоплює – один онлайн практикум на тиждень тривалістю 1-1,5 год та практичні короткі домашні завдання (16 годин - 0.53 кредити ЄКТС). Загалом 4 зустрічі.

Просимо заповнювати форму на участь лише за можливості приєднатися до всіх 4 зустрічей протягом місяця. В разі настання повітряної тривоги під час навчання, тренером будуть оговорені окремі умови.

Для подачі заявки на участь у програмі просимо заповнити гугл форму. Кількість учасників обмежена 100 людьми, тому під час відбору на програму буде приділена особлива увага мотивації учасників.

Графік занять – щочетверга (24 листопада, 1, 8, 15 грудня о 15.00). Інформація про подальшу участь буде відправлена на зазначену в анкеті пошту (перевіряйте також спам і інші папки).

Реєстрація відкрита до 20 листопада включно за посиланням: https://forms.gle/WVA3VGMxYNywt37fA

Всеукраїнський освітянський форум з міжнародною участю «Якість освіти – пріоритет педагогічної спільноти»

10 листопада 2022 року відбувся Всеукраїнський освітянський форум з міжнародною участю «Якість освіти – пріоритет педагогічної спільноти».

Переглянути матеріали форму можливо за покликанням.

Онлайн-вебінар “Про кібербезпеку і кіберзахист для керівників шкіл”

Державна служба якості освіти України запрошує на

онлайн-вебінар “Про кібербезпеку і кіберзахист для керівників шкіл”,

який відбудеться 10 листопада 2022 року о 13:00 год.

Захід організовано у співпраці з компанією KPMG Ukraine.

Запрошуємо директорів та заступників директорів шкіл до участі у

зазначеному вебінарі.

Долучитися до трансляції можна за лінком:

https://youtu.be/oLh4ncvoYWI

Про курс «Управління якістю освіти в школі»

З метою поліпшення якості освіти та формування ефективних освітніх й управлінських процесів у закладах загальної середньої освіти командою Державної служби якості освіти спільно з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) розроблено курс «Управління якістю освіти в школі», який розміщений на платформі Prometheus. Курс розрахований на керівників закладів освіти, їхніх заступників, які переймаються питаннями забезпечення якості освіти та розбудови у закладах ефективних внутрішніх систем забезпечення якості освіти. У курсі наведені теоретичні матеріали, підкріплені практичними кейсами. Додаткові ресурси, інтелектуальні карти, проблемні питання, спілкування з колегами на форумі зроблять ваше навчання захопливим і цікавим. З більш детальним описом курсу можливо ознайомитися за посиланням http://surl.li/adady. Усвідомлюючи важливість розбудови у закладах освіти власних внутрішніх систем забезпечення якості освіти, що можуть значно поліпшити якість освіти учнів, рекомендуємо пройти навчання.

Поради щодо організації дистанційного навчання в умовах війни

1. Зміни до календарно-тематичного планування

В умовах війни та постійних повітряних тривог складно дотримуватись сталого розкладу занять та календарно-тематичного планування. Тому КТП має бути гнучким інструментом в руках вчителя.

Директору школи важливо донести педагогам, що сталі календарно-тематичні плани сьогодні не на часі. Педагог може використовувати свій звичний КТП як основу, а водночас адаптувати та змінювати план, збільшуючи час, наприклад, на повторення матеріалів попереднього року та конкретизацію матеріалу після діагностування (буде особливо корисно на початку навчального року).

Педагогу у календарно-тематичному плані варто:

обрати теми, які можна перенести на самостійне опрацювання учнями (доцільно сюди включати теми, з яких наявні якісні ресурси);

ущільнити теми, простіші для засвоєння, і навпаки – визначити ті, що потребують детальнішого вивчення;

визначити теми, що вивчаються вперше і без яких неможливе засвоєння подальшого матеріалу.

Це допоможе вчителю більш гнучко використовувати календарно-тематичний план в умовах війни.

2. Єдина навчальна платформа

Тривале дистанційне навчання має відбуватись із застосуванням спеціальної онлайн-платформи. Аби дітям та педагогам було комфортно і зрозуміло, важливо, щоб така платформа була єдиною для всієї школи. Це може бути, наприклад, Google Classroom, Moodle або ж розроблена на замовлення закладу освіти платформа. Вчителям у свою чергу важливо надавати зворотний зв’язок учням та налагодити систему оцінювання через чіткі критерії, терміни виконання завдань та запровадження дедлайнів.

Враховуючи те, що дистанційне навчання як освітня технологія потребує системного підходу, школам варто розпочати розроблення повноцінних дистанційних курсів з основних навчальних предметів для 5-11 класів. Перевага повноцінних курсів над наборами навчальних матеріалів у структурованості, покроковому супроводі самостійної роботи учня, наявності системного зворотного зв’язку.

Такі курси можна використовувати під час змішаного навчання, вимушеного дистанційного навчання, для системного застосування технології навчання “Перевернутий клас”.

Наявність таких курсів дасть змогу також відкривати класи з дистанційною формою здобуття освіти, актуальність яких зростає.

3. Змішане навчання

В умовах війни організувати змішане навчання може бути складно, втім є інші моделі його організації, які стосуються переважно методів навчання. Усі моделі розподілу навчального часу заняття на синхронний та асинхронний режими є моделями змішаного навчання.

Одним з ефективних методів є “Перевернутий клас”, що стимулює учнів бути активними учасниками освітнього процесу. Для навчання учнів в асинхронному режим можуть застосовуватися діяльнісні методи навчання, покрокові інструкції для самостійної роботи.

4. Діяльнісні методи навчання

Забезпечити різноманітність пізнавальної діяльності та зацікавити учнів педагогу допоможуть проєктні, пошукові, дослідницькі завдання. Як правило, основна частина таких завдань виконується учнями в асинхронному режимі.

Одним з різновидів організації такого навчання може бути системне застосування технології “Перевернутий клас”, що передбачає надання учням завдань для ознайомлення ними з новим матеріалом до того, як його пояснюватиме вчитель на уроці. Це може бути перегляд відео, розбір практичних проблемних ситуацій, опрацювання навчального тексту та перетворення його в іншу форму – таблицю, інфографіку графіки, діаграми, тести тощо. У такому випадку роль учителя і сам формат уроку змінюється. Учитель створює умови для того, щоб підвищувати активність учнів на уроці. Вчитель з дітьми на уроці можуть обговорювати питання, які сформулювали учні після перегляду відео, разом створювати ментальну карту, моделювати, дискутувати тощо. При цьому опановувати новий матеріал варто лише після обговорення виконаних завдань, зворотного зв’язку від педагога або взаємооцінювання виконаних завдань.

Запропонована модель є варіантом змішаного навчання, оскільки учні половину матеріалу опрацьовують у дистанційному форматі самостійно.

5. Самостійне опрацювання матеріалу

Самостійне опанування учнями матеріалу під час дистанційного навчання в умовах війни має свої особливості.

Педагогу варто розділити матеріал на логічні тематичні блоки. Це допоможе дітям навчатися самостійно. Разом з тим вчителям важливо надавати дітям максимально чіткі інструкції щодо опанування кожного блоку матеріалу та критерії для самостійного оцінювання результату.

Важливо пам’ятати, що самостійна робота повинна мати чітке матеріальне втілення – продукт. Це може бути таблиця, графіки, понятійне поле, текст іншого стилю, інфографіка, малюнок, низка виконаних вправ тощо. Завдання можуть стосуватися як усього обсягу матеріалу, так і його частини.

Усні традиційні завдання (переказ матеріалу чи відповіді на питання) є неефективними для самостійного навчання.

6. Відстеження динаміки навчальних досягнень

Не дивлячись на війну, відстежувати навчальні досягнення учнів важливо і необхідно. Для цього вчителям варто розробити завдання для діагностики. Зробити це педагоги можуть, добираючи завдання за темами та очікуваними результатами. Разом з тим кожен вчитель з власного досвіду знає, які є “чутливі” точки засвоєння тієї чи іншої теми. Насамперед їм необхідно приділяти найбільше уваги, включати такі завдання до діагностичних робіт.

Відстеження динаміки навчальних досягнень учнів дасть змогу педагогам вчасно діагностувати можливі освітні втрати та вчасно на них реагувати. Для діагностування освітніх втрат варто у першу чергу визначити пропущені теми, розробити завдання для оцінювання навчальних досягнень, проаналізувати результати. Після цього – розробити плани подолання освітніх втрат: колективні, групові або індивідуальні. Такі плани можуть включати самостійну роботу учня, консультації вчителя, виконання завдань у групах.

7. Співпраця з батьками

Співпраця педагогів з батьками – важлива складова успіху та якості дистанційного навчання учнів. Втім варто пам’ятати, що співпраця не означає перекладання на батьків роз’яснення матеріалу чи виконання завдань. Тут важливою є роль вчителя. Батьки ж зі свого боку можуть мотивувати дітей, підтримувати їх та допомагати організувати самостійну роботу, створити умови для самоконтролю і самооцінювання.

В умовах дистанційного навчання найбільше уваги слід приділити співпраці з батьками учнів початкової школи, оскільки саме вони організовуватимуть навчання своїх дітей, принаймні у перші місяці. Варто розповісти, як відбуватиметься навчання, узгодити розклад навчальних занять , роз’яснити, як працювати з навчальними платформами та платформами для організації відеоконференцій, як поводитися самим та допомогти дітям у випадку повітряної тривоги. Батькам також варто надати доступ до онлайн-платформи, через яку здійснюється дистанційне навчання.

Про двоетапність
сертифікації педагогічних працівників 2022

Управління Державної служби якості освіти у Сумській області

повідомляє, що відповідно до наказу МОН від 30.03.2022 № 278 «Про внесення

змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 04.01.2022 № 3» у період

з 1 по 15 серпня 2022 року включно триватиме реєстрація для проходження

сертифікації педагогічних працівників і проводитиметься у два етапи:

✓ основний етап (01–08 серпня) – у межах граничної кількості місць

для кожного регіону (60 вчителів для Сумської області)

✓ додатковий етап (09–15 серпня) – у межах загальної граничної

кількості місць (2500 вчителів).

Щоб успішно зареєструватися для участі в пілотній сертифікації

педагогічних працівників, потрібно виконати низку послідовних дій.

1. Ознайомитися з Положенням про сертифікацію педагогічних працівників

(далі — Положення).

2. Підготувати необхідні документи:

- копію паспорта громадянина України, а в разі його відсутності — іншого

документа, що посвідчує особу;

- копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера фізичної особиплатника податків або картки платника податків (для особи, яка через свої

релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера

облікової картки платника податків, – копію сторінки паспорта громадянина

України, на якій зроблено відмітку з даними про реєстраційний номер облікової

картки платника податків (крім осіб, які отримали паспорт громадянина України

у формі картки);

-довідку із закладу освіти, у якому працює педагогічний працівник.

3. Створити й оформити реєстраційну картку-заяву, скориставшись

спеціальним сервісом.

4. Сформувати комплект із вище перелічених реєстраційних документів.

5. Надіслати комплект документів рекомендованим поштовим

відправленням до відповідного регіонального центру оцінювання якості

освіти або подати безпосередньо в службу.

6. Отримати повідомлення учасника сертифікації.

Наголошуємо, що регіональний центр може відмовити заявникові в

реєстрації для участі в сертифікації через:

✓ ненадання документа (-ів), що підтверджує (-ють) достовірність

інформації, зазначеної в реєстраційній картці-заяві;

✓ надання недостовірної інформації;

✓ неналежного оформлення документів, необхідних для реєстрації;

✓ подання реєстраційних документів особою, яка відповідно до вимог

законодавства не має права на проходження сертифікації;

✓ надання/надсилання реєстраційних документів після завершення

встановленого терміну реєстрації;

✓ наявність у педагогічного працівника чинного сертифіката про успішне

проходження сертифікації, виданого протягом останніх двох років.

У зв’язку з тим, що нині більшість директорів закладів освіти

знаходиться у відпустці, просимо Вас посприяти, щоб учителі, які виявили

бажання взяти участь у сертифікації 2022 року (терміни реєстрації

скорочені!) отримали ДОВІДКИ З МІСЦЯ РОБОТИ оперативно, без

затримки.

Повідомляємо, що Сертифікація складається з трьох етапів, які

відбуваються послідовно один за одним, а саме:

1. Незалежного тестування учасників сертифікації (проводить Український

та регіональні центри оцінювання якості освіти);

2. Самооцінювання учасниками сертифікації власної педагогічної

майстерності (проводить Державна служба якості освіти та її територіальні

органи);

3. Вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації (проводить

Державна служба якості освіти та її територіальні органи).

До кожного наступного етапу допускатимуться ті учасники, які успішно

пройшли попередній.

Педагогічні працівники беруть участь у сертифікації виключно на

добровільних засадах і можуть відмовитися від участі на будь-якому її етапі.

За додатковою інформацією просимо звертатися до завідувачки сектору

по роботі з експертами управління Державної служби якості освіти у Сумській

області Світлани НІКОЛАЄНКО (м. т. +380664766158)

Річний план роботи школи як частина стратегії розвитку закладу освіти.З чого почати роботу над річним планом, яка його структура

Цього тижня 26.07.2022 об 11.00 годині запрошуємо керівників закладів загальної середньої освіти, їх заступників долучитись до онлайн-спілкування,де докладно поговоримо наактуальну нині тему:

Річний план роботи школи як частину стратегії розвитку закладу освіти.З чого почати роботу над річним планом, яка його структура.

Спікер:начальниця управління Державноїслужби якості освіти у Сумській області

Алла РЯБУХА

Сертифікація педагогічних працівників-2022: успішний старт!

Запрошуємо учителів початкових класів, керівників та заступників

керівників закладів загальної середньої освіти, представників

органів управління освітою, центрів професійного розвитку

педагогічних працівників громад, зацікавлених в успішній організації

та проведенні процедури сертифікації

26 липня 2022 року о 13:00 год.

долучитись до zoom-конференції «Сертифікація педагогічних

працівників-2022: успішний старт»

Спікери:

Начальник управління Державної служби якості освіти у Сумській

області

Алла РЯБУХА,

Завідувач сектору роботи з експертами управління Державної

служби якості освіти у Сумській області

Світлана НІКОЛАЄНКО,

Учителі початкових класів Сумської спеціалізованої школи № 7,

експертки з сертифікації

Валерія КАПЛЕНКО,

Оксана ПЕДОС

Безпечне освітнє середовище в умовах воєнного стану: на що звернути увагу директору школи

Освітній процес укотре зазнає змін. У першу чергу більш актуальними стають питання безпечного простору та освітнього середовища для перебування учнів і працівників.

Створення безпечних умов для учнів та працівників є першочерговим завданням засновників і керівників шкіл. Із детальним описом щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту персоналу та дітей (учнів, студентів) закладів освіти можна ознайомитися в рекомендаціях ДСНС.

Міністерством освіти і науки України також надані роз’яснення щодо підготовки закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану.

З огляду на зазначене Державна служба якості освіти звертає увагу засновників та керівників шкіл на створенні в закладах освіти безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану.

У першу чергу засновникам і керівникам шкіл потрібно:

забезпечити облаштування безпечного простору у закладі (укриття, запасні виходи);

здійснити превентивні заходи щодо мінної безпеки (інформування учнів, спільні заходи із залученням ДСНС).

Також керівникам закладів освіти доцільно розробити:

шляхи евакуації учасників освітнього процесу (зокрема й до найближчого укриття, якщо таке не обладнане у школі);

алгоритм дій працівників та учнів закладу освіти під час евакуації.

У закладі освіти проводити тренування учнів та працівників щодо правил поводження під час повітряних тривог, евакуації, перебування у сховищі/укритті.

Учителям рекомендовано пройти навчання з надання першої невідкладної допомоги дітям (наприклад, тренінг “Перша допомога дітям. Тренінг для дитячих закладів”).

Звертаємо увагу на напрацюванні алгоритмів роботи з батьками у разі ймовірних надзвичайних ситуацій, дій школи за таких умов, зокрема проведення евакуації, комунікації з учасниками освітнього процесу, вмісту дитячого наплічника тощо.

Особливо актуальним для закладів освіти, що приймають дітей із числа внутрішньо переміщених осіб, є перегляд антибулінгових політик, розроблення адаптаційних заходів для таких учнів.

Керівникам шкіл потрібно бути готовими за необхідності змінювати форми організації освітнього процесу та форми здобуття освіти. Досвід та практики попередніх років показали, що школи готові швидко переходити на онлайн-навчання. Тож варто продовжувати працювати в електронних журналах та з платформами, де розміщенні навчальні матеріали.

Особливу увагу слід звернути на добір навчальних матеріалів та стратегії роботи з учнями під час уроків. Саме тому Державна служба якості освіти спільно з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» проводить тренінги «Вчитель та учень на онлайн-уроці».

Тренінг зорієнтований на практичні методичні поради вчителям щодо роботи з дітьми в умовах стресу:

як планувати процес навчання та дистанційні уроки (календарно-тематичне планування);

як активізувати увагу дітей та мотивувати їх до навчання;

які завдання давати для самостійної роботи тощо.

Учителі опановують техніки чутливого підходу до вибору текстів для читання, тем обговорення через різний і часто травматичний досвід, який можуть мати діти (обстріли, втрата рідних, загибель батьків, батько на війні); добору стратегії взаємодії педагогів з учнями класу, зокрема з діти із посттравматичним стресовим розладом.

Маємо докласти максимум зусиль, щоб учні продовжували навчання в закладах освіти України.

Про порядок проведення експертизи

26 липня 2022 року набув чинності Порядок проведення експертизи та затвердження освітніх програм повної загальної середньої освіти, розроблених не на основі типових освітніх програм, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 3 червня 2022 року №520.

Порядок надає можливість закладам освіти провадити освітню діяльність відповідно до запитів здобувачів освіти, а отже й підвищувати її якість.

Документ чітко визначає процедуру проведення експертизи та затвердження освітніх програм, розроблених не на основі типових освітніх програм, а також надає можливість розробникам подавати такі програми до розгляду, що здійснюється Державною службою якості освіти України.

Чотири заклади освіти, діяльність яких Державна служба якості освіти оцінила на високому рівні

Державна служба якості освіти України протягом 2020–2021 років провела інституційні аудити у 338-ми закладах загальної середньої освіти. З-поміж них четверо продемонстрували взірцеві результати:

Прилуцька гімназія №1 ім. Георгія Вороного, Чернігівська обл.;

НВК №61 «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів — Техніко-економічний ліцей», м. Дніпро;

Харківська гімназія №116;

Початкова школа №322 Деснянського району міста Києва.

«Досягти спільного розуміння якості освіти — одна з цілей, яку поставила перед собою Державна служба якості освіти, розпочинаючи інституційні аудити. Нині вже можемо виокремити заклади, які демонструють високий рівень організації освітнього й управлінського процесів. Досвід цих закладів варто популяризувати», — зазначив Руслан ГУРАК, Голова Державної служби якості освіти.

Ключові вимоги, реалізовані в освітньому та управлінському процесах

Під час інституційного аудиту заклад освіти оцінюється за чотирма напрямами:

освітнє середовище;

система оцінювання результатів навчання учнів;

педагогічна діяльність;

управлінські процеси.

У закладах, зазначених вище, усі ці напрями оцінені на високому рівні.

Можна виокремити шість ключових вимог, відповідність яким вказує на високий рівень організації освітнього та управлінського процесів у більшості закладів освіти, що пройшли інституційний аудит.

1. Компетентнісний підхід

Під час інституційного аудиту визначено, що педагоги закладів освіти ефективно реалізують компетентнісний підхід через:

проблемне навчання;

інтерактивність і практичну спрямованість;

пріоритет дослідницької, інноваційної та творчої діяльностей;

формувальне оцінювання;

педагогіку партнерства;

формувальне оцінювання та оцінювання на основі цілей і критеріїв.

2. Забезпечення психологічного комфорту учнів

У закладах освіти на високому рівні забезпечено психологічний комфорт учнів, важливий для їхньої успішності.

Результати анкетування показали, що учні та вчителі задоволені психологічним кліматом, якістю надання психологічної та педагогічної підтримки. Учні охоче йдуть до школи та беруть участь у створенні спільно з учителями правил поведінки, заснованих на позитивній мотивації.

3. Розбудова здорової та безпечної школи

Невід’ємні ознаки якісної школи:

безпечність території та приміщень;

комфортні умови для навчання й праці;

здорове харчування;

безпечний психологічний клімат.

4. Інклюзивність освіти

У зазначених закладах освіти забезпечено рівний доступ до освіти осіб з особливими освітніми потребами, зокрема завдяки:

архітектурній доступності території та приміщень (безбар’єрність);

наявності ресурсних кімнат і спеціальних засобів корекції;

роботі фахівців з інклюзивного навчання та команд психолого-педагогічного супроводу;

індивідуальним програмам розвитку та співпраці з інклюзивно-ресурсними центрами.

5. Організація освітнього простору

Комплексне дослідження освітнього середовища показало, що в перелічених закладах освіти приділено увагу:

раціональному використанню приміщень, зокрема відокремлено початкові класи;

обладнанню навчальних кабінетів;

функціонуванню бібліотек;

спортивній інфраструктурі та ігровим майданчикам;

функціональності мережі Інтернет.

6. Внутрішня система забезпечення якості освіти

Функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти пов’язане з управлінськими процесами, завдяки яким відбувається вдосконалення освітніх процесів, забезпечується якість освіти та освітньої діяльності.

Усі чотири заклади освіти розробили й затвердили положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, систематично здійснюють самооцінювання освітнього й управлінського процесів, коригуючи відповідно цілі й завдання у стратегічному плануванні.

Історії успіху закладів освіти - за посиланням:

Про вебінар "Підсумки ІА у 2020, 2021 роках.

Детально про напрям "Управлінська діяльність"

09 червня 2022 року Наталя Гуменюк , т.в.о. директора школи, взяла участь у вебінарі Державної служби оцінювання якості освіти у Сумській області за темою "Підсумки ІП у 2020, 2021 роках : детально про напрям "Управлінська діяльність". Спікерка заходу Тетяна Корж детально ознайормила присутніх з результатами інституційних аудитів, проведених у Сумській області упродовж 2020,2021 років та вказала на маркери, яких слід дотримуватися задля покращення управлінської діяльності в освітніх закладах Сумщини.

Про навчання експертів, експерток з інституційного аудиту

Якщо бажаєте особисто сприяти поліпшенню якості освіти, маєте досвід управління школою, методичної, викладацької роботи, запрошуємо стати частиною команди Державної служби якості освіти — експертом з питань проведення інституційного аудиту в закладах загальної середньої освіти.

Охочі стати експертами мають зареєструватися за формою

Гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі»

Щоб отримати гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі» розробники звертаються до Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» з документами відповідно до пунктів 1 і 2 розділу IIIПорядку надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2020№931.

Оцінювання результатів навчання учнів

В умовах воєнного часу оцінювання результатів навчання учнів потребує гнучкості.

Попри війну незмінними залишаються два основних види оцінювання результатів навчання учнів — надання зворотного зв’язку та супроводу дітям (формувальне оцінювання) і визначення якості результатів навчання (підсумкове оцінювання).

Формувальне оцінювання залишається важливим засобом підтримки учнів у навчанні. Йдеться про надання усного (переважно) та письмового зворотного зв’язку, індивідуальні та групові консультації щодо допомоги у виправленні типових помилок, надання порад щодо подальшого навчання.

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 01.04.2022№290 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення2021/2022навчального року», оцінювання, зокрема підсумкове, результатів навчання здобувачів освіти може здійснюватись, за потреби, з використанням технологій дистанційного навчання (розділ III Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня2020року №1115, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 вересня2020р. за № 941/35224).

Відповідно до нормативно-правових актів семестрова і річна оцінки можуть підлягати коригуванню (пункт 3.2 Інструкції з ведення класного журналу 5-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008№ 496; пункти 9-10 Порядку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2015№ 762 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30 липня2015р. за № 924/27369).

Семестрове оцінювання за II семестр, в залежності від ситуації, може здійснюватися за результатами:

  • тематичного оцінювання;
  • поточного оцінювання, отриманого учнями під час очного, змішаного і дистанційного навчання;
  • підсумкового оцінювання за II семестр, що може здійснюватися, у тому числі, у вигляді письмової контрольної роботи, онлайн-тестування, діагностичної роботи, усної співбесіди тощо.

За рішенням педагогічної ради при оцінюванні учнів пропонуємо враховувати результати їх навчання з відповідних предметів (музика, фізична культура та ін.) у закладах позашкільної освіти.

Рекомендуємо при здійсненні оцінювання за II семестр зараховувати всі оцінки, які отримав учень (учениця) упродовж цього семестру незалежно від місця навчання: у закладі, де навчався до російського вторгнення; у закладі, де навчається зараз за місцем тимчасового перебування; у будь-якій іншій школі, яка здійснює очне, змішане чи дистанційне навчання або екстернат. Це може бути будь-який заклад загальної середньої освіти, зокрема й приватні заклади освіти, в Україні чи за її межами. Заклади освіти, у яких тимчасово навчались учні, можуть видавати їм інформаційні довідки про період навчання із зазначенням переліку предметів, окремих тем та результатів оцінювання.

В окремих випадках (відсутності результатів оцінювання з об'єктивних причин, у тому числі у відсутності в учнів з певних обставин можливості долучитися до навчання під керівництвом педагогів; у разі проведення понад 50% уроків з певного предмета у дистанційному форматі; під час оцінювання предметів варіативної складової) за рішенням педагогічної ради закладу, затвердженим відповідним наказом, оцінювання за II семестр учнів 5-8 та 10 класів може здійснюватись не за 12-бальною шкалою, а "зараховано" / "не зараховано".

Річне оцінювання рекомендуємо здійснювати на підставі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. Звертаємо увагу, що річна оцінка не обов'язково є середнім арифметичним від оцінок за I та II семестри. Під час виставлення річної оцінки мають враховуватися динаміка особистих результатів навчання учня (учениці) з предмета та сформованість в учня (учениці) уміння застосовувати набуті знання.

У 1-4 класах підсумкова оцінка за рік, відповідно до Методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 13.07.2021№ 813, визначається з урахуванням динаміки досягнення того чи іншого результату та спостережень вчителя за учнями.

За відсутності в учнів з числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій задокументованих результатів оцінювання за I семестр річне оцінювання може здійснюватись за результатами II семестру. За відсутності в учнів результатів підсумкового оцінювання за II семестр річне оцінювання може здійснюватись за результатами I семестру з урахуванням поточного оцінювання в II семестрі.

Крім того, для проведення семестрового та річного оцінювання здобувач освіти може надати інформацію з електронного журналу та щоденника, у тому числі електронного, за попереднім місцем навчання.

У разі відсутності результатів річного оцінювання після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання..

Водночас, рекомендуємо підсумкове оцінювання в умовах нестабільного доступу учнів до освітнього процесу, їх стресового стану ліпше не проводити у вигляді окремих підсумкових контрольних робіт, а натомість здійснювати його на підставі поточного оцінювання (за результатами тестів на електронних платформах та з допомогою інших способів перевірки результатів навчання).

Відповідні рішення про зменшення або скасування кількості контрольних робіт, передбачених календарними планами, школа може ухвалити рішенням педагогічної ради.

В окремих випадках підсумкове річне оцінювання можна здійснювати за результатами підсумкового оцінювання за перший семестр. Наприклад, для учнів, які опинилися в зоні активних бойових дій, зазнали фізичних або психологічних травм, не мали доступу до навчальних матеріалів тощо. Для учнів, які після евакуації з зони бойових дій навчалися в інших школах (в Україні або за кордоном), здійснюється перезарахування оцінок (за їх наявності).

Школам, у яких освіту здобувають діти з числа внутрішньо переміщених осіб, варто підготувати на кінець навчання супровідний лист для кожної дитини. Це дасть змогу мінімізувати потенційні навчальні втрати у дітей, які через війну були змушені навчатися не у своїх школах.

У супровідному листі необхідно вказати:

  • назву школи, у якій дитина навчалася, та термін навчання (з… до…);
  • форми навчання (очна, дистанційна, змішана);
  • теми з предметів, які дитина вивчала, поточні/підсумкові оцінки (якщо були);
  • характер соціально-психологічної допомоги (якщо була);
  • рекомендації щодо подальшої роботи з дитиною (за наявності).

Такий лист дасть змогу перезарахувати оцінки учням у закладі освіти їхнього постійного навчання та оптимально організувати його продовження. Орієнтовну форму такого листа можна знайти на сайті Державної служби якості освіти України (https://sqe.gov.ua/yak-zdiysnyuvati-ocinyuvannya-navchalni/).

За бажанням внутрішньо переміщених учнів та їхніх батьків можна організувати ведення «Щоденника навчання», у якому учні фіксуватимуть вивчені теми з навчальних предметів, види діяльності, які вони виконували (наприклад, проекти, вправи, ігри, досліди), прочитані книги тощо. Ведення такого щоденника не підлягає оцінюванню, це справа добровільна, а класний керівник лише радить учневі, як за бажання організувати таку роботу.

«Щоденник навчання» може стати в пригоді класному керівникові для написання супровідного листа учневі, але в жодному разі учитель не має дорікати учневі за відсутність такого щоденника і наполягати на його веденні.

Класний керівник може обговорити з дитиною (або її батьками) доступ до додаткових інтернет-ресурсів, крім основної платформи, на якій школа розгортає дистанційне навчання. Класному керівникові також варто поцікавитись навчальними уподобаннями, обговорити можливості забезпечення читацьких інтересів дитини (шкільна, міська бібліотеки, книгообмін між однокласниками, буккросинг тощо). Отримана інформація допоможе розробити індивідуальну траєкторію навчання з орієнтовним переліком видів активності на кожний день тижня.

Сайт УДСЯО

Сертифікація педагогічних працівників 2022

Український центр оцінювання якості освіти затвердив зміст тесту, орієнтовний розподіл завдань і схему нарахування балів сертифікації педагогічних працівників2022року.

Зміст тесту визначає Програма незалежного тестування. Тест міститиме 100 завдань з вибором однієї правильної відповіді, на виконання яких буде відведено 180 хвилин.

Орієнтовний розподіл завдань відповідно до розділів/підрозділів Програми тестування:

- управління освітнім процесом – 10%;

- навчання учнів предметів (інтегрованих курсів) – 76%, зокрема:

  • комунікація державною мовою з дотриманням норм української літературної мови – 9%;
  • система теоретичних знань з освітніх галузей, визначених Державним стандартом початкової освіти – 29%;
  • методики навчання освітніх галузей, визначених Держстандартом початкової освіти – 32%;
  • інформатична освіта та цифрове освітнє середовище – 6%;

- партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу – 2%;

- організація освітнього середовища – 12%.

Завдання матиме чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний, і оцінюватиметься у 0 або 1 бал. 1 бал – якщо вказано правильну відповідь, 0 балів – якщо вказано неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді, або відповіді на завдання не надано.

Результати незалежного тестування визначатимуться на підставі набраної учасником сертифікації кількості балів за виконання тестових завдань. Максимальна кількість балів, яку можна отримати, правильно виконавши всі завдання тесту незалежного тестування, – 100.

Докладніше про орієнтовний розподіл завдань можна дізнатись зацим посиланням, про схему нарахування балів –за цим.

Нагадаємо, цьогорічзміненотерміни реєстрації для проходження сертифікації педагогічних працівників.Реєстраціятриватиме впродовж 1-15 серпня2022року включно й проводитиметься у два етапи:

  • основний етап (1-8 серпня) – у межах граничної кількості для кожного регіону;
  • додатковий етап (9-15 серпня) – у межах загальної граничної кількості (2500 вчителів).

Реєстрацію буде припинено достроково, якщо2500осіб сформують бланки реєстраційних карток-заяв.

Звертаємо увагу, що у разі виникнення питань, пов’язаних з організацією діяльності закладу освіти, Ви можете звернутися за телефоном «гарячої лінії» управління Служби+38 (050) 6227931або до координатора закладів освіти Вашої громади.

Кiлькiсть переглядiв: 291

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.